Warunek konieczny rozwoju rynku kapitałowego? Zaufanie. Co ciekawe, problem nie dotyczy tylko Polski, ale i dużo bardziej rozwiniętych rynków – wynika z najnowszego „Zdobywanie zaufania inwestorów”, raportu CFA Institute. Jak je odzyskać? Wiemy.
Informacja, innowacja, wpływ
Stowarzyszenie, którego mam zaszczyt być członkiem, już czwarty raz zbadało zaufanie inwestorów (3,5 tys. indywidualnych i ponad 900 instytucjonalnych) do rynku. Wyniki są bardzo ciekawe (kilka punktów niżej, choć warto pamiętać, że odpowiedzi zebrano przez pandemią), ale mnie bardziej zaciekawiła próba określenia warunków zaufanie i czynników, które je determinują.
Zaufanie to słowo-klucz, którym posługujemy się na wielu konferencjach mających na celu „odbudowę rynku”. Tymczasem wymaga ono działań dwóch stron relacji – chęci klienta, by zaufał i bycia godnym zaufania ze strony instytucji. CFA Institute dostrzega trzy czynniki budujące zaufanie:
- informacja – im mniej inwestorzy są poinformowani, tym słabiej ufają systemowi finansowemu; a co zrobić, by byli lepiej poinformowani? Informować i edukować finansowo
- innowacja – odpowiednie wykorzystanie technologii poprawia poziom zaufania; i w drugą stronę – ufający systemowi jako pierwsi korzystają z innowacyjnych rozwiązań
- wpływ (ang. influence) – klienci oczekują większej personalizacji usług i produktów, w tym czynników ESG; chcą mieć większy wpływ na koszty, negocjując np. stawki za zarządzanie
Wiarygodność i profesjonalizm
Niezależnie od powyższych trzech „i”, na zaufanie wpływają dwa czynniki: wiarygodność i profesjonalizm. Pierwszy z tych elementów można zdobyć, także – zwłaszcza wśród młodszych klientów – dzięki „outsourcingowi zaufania”, czyli polecenie przez godne zaufania źródło. Profesjonalizm – przeciwnie – jest bardziej subiektywny i trudniejszy do oceny.
Co jeszcze dowiedziałem się z raportu, który cały możecie ściągnąć z tej strony?
- 65 proc. inwestorów instytucjonalnych ufa branży, podczas gdy dla inwestorów indywidualnych (bez doradcy finansowego) odsetek ten spada do 33 proc.
- 57 proc. inwestorów indywidualnych twierdzi, że ma równe szanse w walce o zyski na rynku kapitałowym
- po raz pierwszy (badanie przeprowadzono po raz czwarty) indywidualni mają takie same preferencje w wyborze dostępu do produktów finansowych przez technologię, jak poprzez człowieka (dotąd wygrywał człowiek)…
- …ale przy doradztwie inwestycyjnym, 73 proc. ciągle preferuje człowieka, a nie tzw. robo-advisory
- 48 proc. indywidualnych jest skłonnych zapłacić więcej za spersonalizowany produkt
- 76 proc. inwestorów instytucjonalnych i 69 proc. indywidualnych interesuje się kryteriami ESG
- tylko 35 proc. inwestorów indywidualnych i 25 proc. instytucjonalnych twierdzi, że ich instytucja zawsze stawia interes klienta przed interesem firmy
Po co w ogóle inwestujemy?
Zaciekawiło mnie też badanie tego, po co w ogóle inwestują inwestorzy indywidualni…
… i na ile wierzą w to, że uda im się zrealizować cel inwestowania?
Taki smaczków w opracowaniu CFA Institute jest dużo więcej. Zaprezentujemy je – i nie tylko – na webinarium.
Jeśli wyniki raportu Was także zaciekawiły, zapraszam na webinarium, podczas którego je podsumujemy z ekspertami i wyciągniemy wnioski dla Polski. To już 3 czerwca – zapisz się już dziś!